Ann-Margret Malmqvist

Juli 2015
fredagen den 31 juli 2015

Torsdagen den 30 juli 2015
På överraskningsäventyr med Ann,Karin och Lena.
Halv elva blev jag hämtad av flickorna i bil. Vi hamnade på Gärsnäs station och reste iväg med tåget till Helsingborg. Eftersom det var en överraskningsresa som jag fick i present på min 75årsdag så hade jag ingen aning om vad som skulle hända under dagen. Det vankades godsaker på tåget av olika  slag. När vi kom till Helsingborg så var det direkt på färgan till Helsingör. Där tillbriingade vi hela eftermiddan med att gå på gatan och shoppa . Emellanåt så blev det affär av!Så hittade vi ett torg med en uterestaurang i solen fast vi ville helst sitta i skuggan eftersom det var en varm dag. Vi satte oss glatt vid ett ledigt bord, men fick genast ovett från en servitör som upplyste oss om att så gör man inte i Helsiingör-Man säjer till servitören först och sen anvisar de ett ledigt bord! Ja alltid lär man sej nåt!
I vilket fall som helst så blev jag bjuden på en härlig middag med 2 stora friterade spättor med goda tillbehör. Sen gick vi jazzande över torget. Det var fin underhållning.
Sen reste vi tillbaka till Helsingborg och tog bussen till Fredriksdal, där flickorna bokat plats på utomhusteatern med Eva Ryberg med gäng Den stressade hette föreställnnigen. Den var som vanligt helt tossig och rolig och underhållande.I pausen åt vi härliga räktallrikar med ovanligt goda räkor och tillbehör med vitt vin. En helt fantastisk dag och vilken toppenpresent-Tack Ann-Karin och Lena

Onsdagen den 29 juli 2015
Idag för 117 år sedan föddes Farmor Gerda-Ingvars mor.
Fick igång Internet kl. 00.16-Sicken tur-Nu kan man sova som en stock i fullmånens sken!
Idag kom Josefine och Neo, vi åt middag, lekte och jag sydde en Babynest under tiden.
Sen kom Susanne, Julia och Johnny. Susanne tvättade bilar och lekte med Neo och Johnny provade Ingvars folkdräkt. Den ska han ha med sej till Helsingborg på Europeaden.
Vi drack emkaffe och sen fick jag hjälp med att rulla i stoppningen i babynesten-ganska svårt-men vi klarade det och nu står den färdig och klar och väntar på att få en liten baby som ligger i den.
Det kan hända när som helst. Spännande !
Elna kom på motorcykel och lämnade tillbaka en screenram som Blenda haft lånad. Hon satt en liten stund och pratade.
Nu har jag plockat fram schal, regncape,danska pengar och sommarkort, strukit mina vita byxor-så nu är jag redo för morgondagens överraskning som har slutmål Fredriksdalsteatern i _Helsingborg. Vi startar redan kvart över tio i moron förmiddag
Tisdagen den 28 juli 2015
Erik Lövgren-kassör i Folkdansgillet ringde och sa att vi skulle skriva under ett dokument tillsammans eftersom styrelsen bestämde att Erik ska få ett Visakort till folkdansgillet. Jag passade då på att få ett mobilt BankID till mobilen.installerat och klart.
Var inom hos Julia och Matilda -Susanne på gymmet
När jag kom hem gjorde jag piroger och köttfärsburgare med bacon.
Idag skulle min telefon äntligen fungera på 3-hade de lovat-men icke!
Jag ringde upp dem och frågade varför???Långt om länge efter många kvartar och minuter så fick jag då äntligen kontakt och efter ännu längre väntan så fick jag beskedet att vi skulle ha skiftat simkorten på Ipaden och mobilen???? Nej det har vi iinte, försäljaren skrev nämligen på mobilkorten för att det skulle bli rätt kort! Jaha sa de, men då har han gjort sej skyldig till ännu ett fel förutom att stå i Telenors tält och sälja för 3.Otroligt!
Satte mej vid datorn och konstaterade att internet inte längre fungerade! Jag tror jag blir tosig!!!!
Vi körde in till Susanne ikväll för att hämta Ipaden . Matilda bytte simkorten och kan man tänka sej-telefonen fungerade! Jippi! Dom hade rätt dom där på 3.
Så kom vi hem och nu sitter jag här och försöker få igång internet-men nej det går inte!
Skiiiiit!

Måndagen den 27 juli 2015

Idag fyller Susanne 47 år
Grattis på födelsedan-Hurra,hurra,hurra

Ikväll var vi hos Johnny i Gärsnäs som gjorde en överraskningsfest för Susanne
Det var Josefine,Johan,Neo,Amanda och Julia (Matilda jobbade)och vi som var där. Susanne blev placeras längst in i en hörna så att hon skulle tvingas att inte hjälpa till
Det blev grillade hamburgare med allehanda tillbehör,friterade bananer med glass och irisch koffe mm mm Vi hurrade och sjöng för Susanne ! Sen blev det ett part kubb i trädgården. Neo var fenomenal till att slänga pinnarna på fel håll, men roligt hade han och vi också förstås.
Trevlig kväll! Vi cyklade både dit och hem.Inga problem längre med elcykeln

Söndagen den 26 juli 2015
Idag fyller Håkan år, Grattis Grattis

Idag har det varit regn och väldigt blåsigt. Ingvar på loppis i Brantevik.
Bakade bullar i eftermiddags.
-Har förberett Annettes nya särk som hon själv ska sy efter instruktioner. -Jag kan inte sy fler särkar eftersom jag inte kan se så bra med att brodera-så nu får flickorna själv göra det!

Lördagen den 25 juli 2015
Vaknade av regn och åska och störtade ur sängen för att dra ur alla sladdar till TV och dator
Ingvar på loppis i Lunnarp och Gustav och Erik följde med, så Ingvar fick bra hjälp med att bära en tung dörr eller var det ett fönster?Vi drack en kopp kaffe i uterummet.Ramade in en tavla
Plockade undan målargrejor och städade samtidigt upp i skåpet .
 Numera delas målarskåpet med lite leksaker och spel på nedre hyllan.
 Ieftermiddags blev det soligt och fint väder igen!
Ikväll var vi hos Annette och Håkan på grillfest tillsammans med Håkans föräldrar ,Monica, Sofie och Per,Robin,Jonte och Amanda. fint väder när vi kom, så vi tog en drink på terassen.
Sen åt vi god mat,grillad fläskytterfile och cheesecake till efterrätt. Gott och trevligt alltsammans!
Håkan fyller år imorgon så vi firade honom med sång och hurrarop

Sen cyklade vi hem.
Fredagen den 24 juli 2015
Idag kom Sven inom och drack ett glas saft när vi åt frukost, sen kom Lars-Inge och drack en kopp kaffe, Sen var det tid att fixa middag innan jag kunde sätta mej att måla ett porträtt , som jag lovat i 5 år ungefär. Att måla porträtt är inte lätt i akvarell, Man får inte schabbla med en enda linje inte heller kan man måla över, som man kan göra i olja,Det måste bli rätt med en enda gång, medan pappret är fuktigt
så därför  tar det inte så lång tid när man väl kommer till skott.
För att få lite frisk luft satte jag mej på cykeln och cyklade ut till Lars-Inges för att göra en byggkoll. De renoverar loftet över stallet

Sen körde jag till Josse för att kolla in hennes tavla, men de var inte hemkomna från Köpenhamn, så jag fortsatte till Annette o Håkan , där jag fick lite dricka.
De skulle ta tåget till stan och lyssna på Hasse Andersson på Tobisvik

Torsdagen den 23 juli 2015
Idag fyller Johan 30 år
GRATTIS

Ikväll körde vi till Simrishamn för att först hämta Ingvars medicin vid 17.00-tiden.Eftersom det var Krämaremarknad vimlade vi runt med folkmassorna på stans gator. Vi satt en stund vid småbåtshamnen innan vi gick till Hotel Svea.
Lars-Inge o Marianne bjöd sin familj och oss på Grillbuffé´ i Hotel Sveas trädgård. Där vankades det god mat av alla slag och alla fick äta i obegränsad mängd till vi alla blev proppmätta. Själv orkade jag bara första tallriken, men gott var det! Trevligt att kunna sitta i trädgården tillsammans med allihop
Efter det fiskade Lars-Inge,Gustav och Erik på kajen och fick 9 sillar.
Onsdagen den 22 juli 2015
Ikväll har vi firat Johan Persson 30 år imorgon, med buller och bång. Vi fick inte skjuta upp nån raket för grannarna gillade inte smällarna, men istället hade vi med oss en hel massa instrument-baryton, skrammelgrejor och burkar med slagträ, tvättbrädor och visselpipor och Annette med nyckelharpa. Vi tågade i samlad trupp uppför gatan. I den första lägenheten bor en surkart till kärring-hon drog demonstrativt igen terassdörren när vi tågade förbi. -Stackars människa som inte tål att andra har roligt-Men vi firade Johan med hurrarop och sång. Neo hoppade studsimatta och kallade alla för fiiiinne. Vi var en helhop som grillade korv och drack öl. Imorgon ska Johan med hela sin och Josses familj till Zoo i Köpenhamn och fira.
Tisdagen den 21 juli 2015
Ikväll var vi bjudna på kvällsmat hos Robin i hans nya lägenhet. Åkte med Jonathan dit.Vi gick förstås husesyn-även i källaren där han just höll på att tvätta. Lägenheten var mycket fin med nymålade väggar överallt och fina möbler mm.Allt i svartvitt enligt modefärgen!
Vi fick mamma Annettes nystekta baconlindade biffar med tillbehör och kaffe med paj.
Roligt att se hur barnbarnen bor!

Måndagen den 20 juli 2015
Styrelsemöte hos Lis-Hårda bud!
Söndagen den 19 juli 2015

På kvällen var vi hos Susanne ,drack kaffe och besökte  glassakiosken, när Matilda kom hem från jobbet. Det var kallt som mitt i vintern vid hamnen så det var skönt att komma inomhus efteråt
Lördagen den 18 juli 2015

Ingvar var på loppis tidigt i Ingelstorp och sedan i Kivik. Gustav och Nina var med och Erik o Sandra var också där. De kom inom en liten stund. Julia och Neo kom cyklande för att klappa katterna. Men sen fick alla ge sej av eftersom  vi var inbjudna till kalas
Gittan fyller 76 år idag och vi var där i eftermiddags på kaffe med goda kagor och tårta.
Alltid roligt att besöka Uno o Gittan,Uno  var pigg o glad, men säkert blev han trött när vi bara käbblade på hela tiden
Hos Ally o Ingemar på kvällen på grillad fläskfile-Gott och trevligt i deras uterum!
Fredagen den 17 juli 2015
25 grader varmt
I eftermiddags var vi hos Johnny i Gärsnäs på kaffe, wienerbröd och våfflor. Vi satt i uterummet.Susanne och Johnnys föräldrar var  där och lite senare kom även Josse, Johan ,Julia och Neo. Vi spelade kubb i trädgården. Det var en trevlig eftermiddag

torsdagen den 16 juli 2015
I
kväll körde vi till Sjöbo Marknad. Annette o Jonathan åkte med oss dit- Håkan
kom direkt från Blentarp . Ingvar och jag gick en runda på marknaden, köpte var sin Langos
, en väska och en cykelskinnmuff till sadeln. Sen körde vi hem igen
Onsdagen den 15 juli 2015
Tisdagen den 14 juli 2015

Idag har jag smort 150 smörmada, med ägg o sill, korv,ost och skinka med pepparrotsgrädde. Sen körde vi till _Kiviks -Marknad, där vi bestämt träff med alla barn och barnbarn, m resp och lite kompisar, kl 19.30. Då åt vi smörmada och drack kaffe. Sen gick vi ytterligare en runda på marknaden och kollade på när Neo provade alla barnkarusellerna.Han fick många fribiljetter eftersom alla hade parkerat på den parkeringen där det samtidigt delades ut barnkarusellbiljetter
Måndagen den 13 juli 2015

Idag har det varit 20 grader varmt och soligt,Min kusin Lars Nytorp med sambo Gunilla kom på besök, men först hade de varit hos Ann-Christine i Veberöd
Vi åt grillad gris med tillbehör och sen körde vi över Simris till Nytorp eller som det heter nu-Vacker Vardag. där Lasses farmor och farfar oh far Malte Nytorpe. bodde 1926-1952
. Malte är född på Nytorp och tog namnet Nytorpe efter gården.Det ligger väldigt naturskönt med stora vetefält runt om och en hänförande utsikt ända till Bornholm. I riktigt klar sikt kunde Adolf Andersson på Nytorp se ända till Bornholm till sin syster Ingrid som bodde där.
Sedan körde vi till Brantevik där Ingeborg och Adolf bodde i ett hus på Nytorpsvägen.Vi kollade in huset och konstaterade att trädgården aldrig varit så vanskött då mormor skötte den.Jag berättade om bäcken i Brantevik, som skilde byn åt i två delar Norra och Södra Brantevik.På den tiden det begav sej var invånarna i byn så stora ovänner att de byggde varsin hamn, skola, affärer mm mm. Vi tittade även på Allan och Ingrids hus i södra Brantevik och körde den smala vägen ner till hamnen. Sen körde vi till Simrishamn och kollade in Susannes balkonger med utsikt innan vi hamnade i glassståndet vid hamnen och köpte varsin kulglass. Sen körde vi hem och drack en kopp kaffe och sen lastade vi in 3 tavlor från Signe och en av mina akvareller  innan de begav sej mot Malmö där de hyrde in sej i tre dagar mitt i smeten vid Gustav Adolfs Torg.

Söndagen den 12 juli 2015
Idag har det varit fint väder hela dagen,  Johnny kom för att hämta anläggningen, så jag åkte till Tommarp med honom.Det visade sej att det inte fanns någon ström så vi behövde inte packa upp micarna. Det samlades en hel del folk på Klosterplatsen. Vi sjöng och spelade till mässan. Precis när det var slut, så började det att regna. Alla fick flytta in i kyrkan och dricka kaffe och under tiden sjöng vi inne i kyrkan-lite bakvänt med de piggare låtarna där-men så går det när vädret ställer till det. Sen fick vi fin visning av Skolmuseet av Astrid och Sigvard-Intressanta saker.
På kvällen kom Johnny och hjälpte mej med installationen av den nya mobilen och paden.vilken tur-det hade jag aldrig klarat själv

Lördagen
den 11 juli 2105
Idag har det varit kavlugnt soligt och riktigt fint sommarväder med 23 graders värme.
Erik och Gustav åkte med Ingvar till loppis i Spjutstorp där alla tre gjorde fynd av lite av varje
Sen drack vi kaffe med piroger i trädgården mitt i solen. Sen tog jag den nyladdade cykeln och cyklade först förbi det graffittimålade vattentornet-fint men inte färdigt. Det är synd att de inte målar runtom för då hade det synts på långt håll, men nu är det nästan ingen som ser nåt eftersom alla far förbi i hög hastighet och hinner inte kolla. Dessutom står det stora träd och skymmer målningen.
Sen cyklade jag samma runda som i söndags-till Gårlösa, Smedstorp och vidare till Tjustorp-Ö.Herrestad-Ulriksberg-Gärsnäs och hälsade på hos Jonathan som skulle ha förfest till ett 20årskalas och sen tänkte de ta tåget till Smedstorp och Medborgarhuset. Nimmt och bra tyckte de----men när de kom till perrongen fick de veta att tåget var inställt---en lördagkväll mitt i sommaren!!!!!! Konstigt
Det är ju hopplöst att inte kunna lita på tåget mitt i sommaren-det syntes inga snöflingor och skenorna har väl inte hunnit smälta undan i denna kölden-så vad ska de nu skylla på???
Hoppas pågarna kom ista ändå. Själv blev vi hämtade till fest hos Ann och Bengt av Gustav , som körde sina två farföräldrar till Hammenhög, för att vi skulle kunna ta en eller två snapsar.
Vi blev även bjudna på oxfile mm på fat-Mycket gott och trevligt. Sen fick vi en jättegod tårta med jordgubbar.
På festen fanns även två inhyrda hörselassi tenter till Jessica.
De skrev ner allt som sades och av vilka-på en dator som sen Jessica kunde läsa direkt på en skärm! Fiffigt och bra för Jessica som då kan hänga med helt i samtalet.
Jessica hade gjort en tipsrunda med 12 frågor som handlade om Ann och Bengt. Väldigt roliga frågor!
Sen kom Ann med en tävling. Vi skulle äta sockermunkringar utan att slicka oss om munnen. Alla klarade det galant utom Lena och jag-så vi vann-men var blev vinsten av???
Vid halv tolvtiden hämtade Johan, Neo och Josefine oss och körde oss två ´´fyllehundar´´ hem efter en rolig kväll!

Fredagen den 10 juli 2015
Idag har det stormat och varit ca 20 grader varmt i lä
Josefine, Johan och Neo kom på besök och vi fikade på ´´menon´´, och piroger
Sen trotsade jag vädret , satte mej på den elcykeln och fräste iväg i motvind och stark vind från sidan till Hammenhög- Där besökte jag Malmqvist El och pratade med Erik,Lars-Inge och Marianne

Sen for jag hem igen i samma väder ! Batteriet på cykeln visade bara en streck så jag satte på laddaren! och gissa vad jag hittade i lådan-Jo nycklarna till laddaren som jag inte kunnat hitta. Jag trodde t.o.m. att skatorna hade varit framme
Ikväll skrev jag på datorn en hel del.

Torsdagen den 9 juli 2015

Idag har det regnat och blåst så det var närapå svalt så man frös-Dagen började med strömavbrott mellan 8.00-12.00-Tänk vad man använder elen till mycket som man inte tänker på förrän man är utan ström.
Men den kom ju tillbaks och då gjorde jag allt det som jag tänkt göra när strömmen var borta- städa kylskåpet, koka potatis och kolla mailen och sen bakade jag piroger ikväll, så visst påverkade strömavbrottet
Onsdagen den 8 juli 2015
Idag blåser det och är ca 20 grader varmt. Ingenting har jag gjort idag! Gustav kom hit och berättade att han varit uppe och flygit med ett par kompisar. Det var på gränsen att de fick ge sej upp i luften eftersom det stormade, men som tur var hade de klarat sej helskinnade. Han är en säker pilot-den där Gustav-
Kvällen ägnades åt TVtittande och dator koll

Tisdagen den 7 juli 2015
Svalare idag också ca 20 grader . Har cyklat Ulriksberga20 par dansare och rundan. -var nere om hos Annette och Håkan-Josse klippte till Annette o Håkan-ja i håret förstås.
Ikväll var de folkdansträff i Folkdanshuset i Ystad tillsammans med Tomelilla, Ystad och Skurups folkdanslag . Vi tränade de gemensamma danserna inför Europeaden i Helsingbor. Det var 3 fioler, 2 dragspel och 1 gitarr som spelade- Riktigt kul att träffas!

Måndagen den 6 juli 2015

Idag blåste det och temperaturen hade sjunkit till 20 grader.Skönt. Jag städade undan, bakade bröd och handlade pålägg.Johan M kom och drack eftermiddagskaffe med oss-Kul!
 Ikväll var Österleningabunken på sångträning hos mej. Johnny kom med förstärkare och microfoner
och sen sjöng vi i ateljen och Johnny skruvade och vi  hade oss för att allt ska fungera
Susanne,Julia och Neo kom cyklande hit och Neo dansade i ett sträck efter Österleningabunkens kassett. Vi fikade i uterummet efteråt

Söndagen den 5 juli 2015
Idag var det 32 grader varmt. Gustav och Nina som varit med Ingvar på loppis på förmiddan frågade om jag ville föla med till havet och så klart sa jag inte nej utan packade  mitt pick och pack och hängde med till stranden. Där hittade vi Erik o Sandra också. Ungdomarna låg och solade uppe i värmen medan jag satt under en parasoll nere i vattenbrynet.Vi badade i 20 gradigt vatten-Jättehärligt! Proppfullt med folk på stranden
Marianne och Lars-Inge och Ida var också och badade, men låg lite längre iväg.

Vi körde hem vid 4 tiden och sen var det meningen att vi skulle skjutsa en del till Kulla men ditvägen klarade de själv. Ingvar och jag gav oss ut på en lång cykeltur i värmen-jag på elcykeln och Ingvar på en vanlig cykel. Vi körde Gårdlösa-Smedstorp-Tjustorp-Ö.Herrestad-Gärsnäs, så det blev en lång runda.
Kl.23.30 begav jag mej iväg med Håkans bil till Kulla och hämtade Annette med familj-Josse körde med en bil-så att alla Gärsnäs och -Simrishamnsborna fick plats.

Lördagen den 4 juli 2015
Minst 30 grader varmt idag igen
Satt hemma i trädgården under parasollen

Fredagen den 3 juli 2015
Idag har det varit 30 grader varmt,minst, så jag följde inte med till Smedstorps marknad-Ingvar körde iväg kl 12.00 och loppisen var inte förrän kl 15.00- Jag satte mej  i en vilfötölj sedan jag burit in alla sprit ochkruk alla övriga saker som var kvar i ateljen sen festen.
_
Johan M kom springande och sen kom Erik. De provade min cykel bägge två. Sen plockade vi ut fika, men bullar,smör och ost med oss ut i trädgården. Sen kom Ingvar och Julia från marknaden och så Josefine,Neo och Johan och Jonathan. De hade med sej 2 stora vatten pistoler och nu blev hela sällskapet helt vått efter alla vattenbomber som sprutades. Erik och Neo sprutade vilt på varann-de hade nog lika roligt bägge två!
Ikväll körde vi in en runda på Hamnfesten , men det var ingen aktivitet, mer än ett par som sålde Telenortelefoner Jag fick en telefon och en surfplatta som jag fick betala
så klart-till slut körde vi en runda förbi Susanne. De satt på balkongen. De skulle gå till Hamnfesten när Marie och Ingela kom. Jag drack ett glas vin, sen körde vi hem!
Torsdagen den 2 juli 2015
Städade och plockade undan. Jättevarmt ute i solen så jag var mest inomhus.
Ikväll kom Ann,Karin och Lena på besök för att gratulera mej och bestämma tillsammans var de tänker bjuda mej på en rolig upplevelse. Jag valde Eva Ryberg i Hälsingborg
 Fredriksdal.vi åt rester av den grillade grisen och glass och jorgubbar till efterrätt
Sen hade vi en roliger afton!
Onsdagen den 1 juli 2015
Plockade undan, sorterade,städade,plockade, plockade- Jonathan kom och  satte på cykellåset på elcykeln och hjälpte Ingvar att lasta mm mm
Ikväll provade jag min elcykel för första gången. Körde först Ulriksbergarundan, men det gick så lätt att jag svängde av mot Hammenhög och körde ut till Lars-Inges. Där kom Ida och sjöng för mej. hon tyckte att hon inte hade firat mej nog i lördags. -----hon kunde tyvärr inte vara med på festen, även om det var meningen från början. Men hon var ju med och dansade i sin egensydda folkdräkt och det gjorde mej väldigt glad att se henne lite piggare  och att hon överhuvudtaget kunde vara med
Jag åt en jättegod fisk och grönsakssoppa i uterummet och sen gav jag mej iväg uppför alla back som jag aldrig tidigare hade klarat av- Jag fullständigt flög uppför backarna-.