Ann-Margret Malmqvist

24. Ungdomarnas avslutningsfest

Onsdagen den 31 augusti 3011

Tisdagen den 30 augusti 2011
Idag har det regnat och varit solsken om vartannat, kraftig storm  därtill, så det var bara att hålla sej inomhus, Jag har gjort 2 plåtar klara nu för etsning imorgon.
Julia kom efter skolan och sen kom Susanne för att hämta henne

Ikväll har jag plockat fram Josefines tröja som jag broderade på  ena ärmen!
Ikväll har jag gjort klart några hemsidor från tysklandsresan-se ovan!

Måndagen den 29 augusti 2011
Idag har Ingvar ocjh jag varit nere  vid Malmqvist El och lastat grenar och annat skit till tippen och sen sopade jag parkeringen. Helst ska Gymmet vara klart till den 3 september, men det blir inte förrän den 18 september som det blir officiell invigning. Allt har blivit försenat p.g.a. trappan och  lite andra förseningar av div. hantverkare!
Körde hem och höll på med plåtarna och sen ringde Elna och undrade om jag kom för att plocka björnbär-Javisst. Jag plockade nästan 2 burkar fulla. Jag har lagt lite i romgrytan och resten frös jag in- Plåtarbete igen och nu blir det hemsida för resten av kvällen
Josefine och Johan kom hem från Turkiet ikväll.

Söndagen den 28 augusti 2011
Idag sov jag till klockan 10.00,
Solen sken, men stormen slet i trädtopparna!
Idag har vi bestämt att ha en gemensam bad, grill och promenaddag vid Gyllebosjön med Österlens Folkdansgille för alla medlemmarna
Ingvar och jag åkte dit en kvart innan för att tända grillen. Det blåste makalöst från sjön, men vi försökte ändå tända. Med hjälp av Ingrid och Åkes bord som läskydd så fick vi bra fjutt på grillen och när alla de andra kom så grillades både korv och köttbitar fort och lätt.
Vinden slet och drog så det var ganska kallt, men en folkdansare ger sej inte. Det blev t.o.m. bad för Eljen och Viktoria, de båda minsta flickorna-De skulle bada eftersom det stod bad på programmet. Sen gick alla en runda runt Gyllebosjön utom Ingrid och jag som vaktade flickorna och packningen. Nej sanningen var den att jag åt en brännarekorv och det tålde inte min mage, så jag stannade i en fåtölj istället!!
När vi kom hem fortsatte jag med plåten och sen kom Julia, Jonte och Rasmus för att parkera  4-hjulacykeln, som de hämtade på förmiddan. Sen cyklade de ett par timmar och fortsatte sen när vi kom från Gyllebosjön till sena kvällen

Lördagen den 27 augusti 2011
varmt , men mulet väder hela dan-nästan
Idag har jag städat undan lite och sedan har jag fortsatt med etsningen-plåten. Jag har suttit i trädgården nästan hela dan
Ikväll kom Annette och Håkan på besök. Julia, Jonathan och Rasmus har varit ute och cyklat på 4-hjulacykeln hela kvällen och kom upp för att parkera den. Plötsligt började regnet ösa ner och sen körde jag hem med allihop med bilen. Kl. kvart över två på natten hämtade jag Susanne som varit på Kräftskiva och sen hämtade vi Amanda i Ystad kl. 03.00 och Erik och Sandra på Öja krog. Jag kom hem ca kl. halv fem på morgonen. Det är sena vanor som barnbarnen får vara med om-tacka vet jag förr- Då började danskvällarna kl. 19.00 och slutade kl. 24.00. Då var det brukligt att komma så tidigt att man kunde dansa den allra första dansen som spelades och sen åkte man hem efter den sista dansen! Men det är andra tider nu-det gör ju ingen nytta att köra på nattklubb kl. 19.00 när den inte börjar förrän kl. 23.00

Fredagen den 26 augusti 2011
Solsken, mulet, regn-lite av varje.
Har just nu börjat göra ett par etsningar.
Fick höra av Roland i Tamm att han använder en av mina etsningar för att få olika företag inom Bosch som ska slås tillsamman till en stor koncern, att samarbeta. Deltagare, på hans kurser, får  enskilt studera min etsning med Livsträden ca en halv timme, och sedan berätta vad de ser. Livsträden är två gamla ekar som står så nära varann att de har växt tillsammans  och in i varann att de inte går att skilja. De börjar som två enskilda träd och slingrar sej sedan om varann och växer ut i en gemensam krona!
Trevligt att någon har uppfattat min idé rätt!
Nu fick jag en helt annan idé om just de här träden och nu måste jag genomföra den! Få se om det lyckas
cyklade Ulriksbergarundan ikväll
Ikväll har jag hållit på med  hemsidan om vår resa till Tamm

Torsdagen25 augusti 2011
Idag har jag varit på resande fot hela dagen. Tänkte hälsa på Signe i Malmö och samtidigt undersöka Malmös järnvägstunnlar och åka med de nya Pågatågen.

Toserierna började redan i Gärsnäs, där jag gick på tåget i rätt tid, men utan att reflektera över vilket håll tåget gick på. Tåget satte fart och när jag tittade ut genom fönstren kunde jag omöjligt känna igen den vanliga utsikten och inte stannade tåget vid nÅn station heller. Plötsligt hör jag Nästa station är  Simrishamn!! Ja det är nog länge sen jag åkte tåg till Simrishamn, men det var ingen skada skedd-Det var samma tåg som gick tillbaka och till Malmö, Det var bara en halvtimme försenat!

Ja sen hände inget speciellt-förrän vi passerade Oxie, sen fortsatte tåget till Svågertorp hyllie och Triangeln, men jag höll mej i skinnet och blev kvar på tåget. Det stannade mycket riktigt på Malmö C-men nu nere i tunneln-sen gic det vidare till Helsingborg, så det gällde att få ut slanorna  i rättan tidSen uppför en rulltrappa och sen var man uppe i stora hallen. Allt förändrat sen förra gången jag åkte, men tågen var bra att åka i och det var en tydlig, klar och skånsk röst som meddelade stationsnamnet i god tid  innan det var tid att slänga sej av tåget. Jag undrar om rösten var inspelad-det var samma på båda hållen, men det var kanske samma förare förstås
signe blev glad och överraskad när jag kom, så vi hade en trevlig eftermiddag på hennes soliga balkon innan det var tid att åka hem igen. Det gäller att vara i god tid så att man hinner lösa biljett och se vilken hål man ska ner igenom för att komma i rätt tunnel. Det fanns bänkar att sitta på, men arkitekten måste ha druckit flera flaskor vin innan bänkarna konstrueerats, samtidigt måste han ha duperat Malmö stad. Bänkarnas sittyta sluttade framåt så man fick ta spjärn med båda fötterna för att hålla sej kvar. Antagligen är det tänkt att man ska sitta på språng för att komma direkt in i tåget-Ingen tid att sjunka ner.
När jag kom till Gärsnäs gick jag upp till Annette-Telefonen fungerade inte så Jonathan fick sätta i det nya Simkortet som Telenor lurade på mej i farten på väg till biljettautomaten på Malmö C.

Nu sitter jag här och fortsätter med hemsidan för vår Tysklandsresa. Det tar lång tid-Jag har många kort och mycket att berätta, Varje kort måste bearbetas så att de passar in på en hemsida!

Söndagen den 21 augusti 2011
Idag har det varit solsken från en klarblå himmel.

jag har förberett kräftskivan till ikväll, plockat upp räkor och kräftor för tining, bräd, köttfärspajen och rullarna med champinjoner. Jag har även gjort en äppelkaka-årets första!
I eftermiddags kom Annette med Håkans mor Anita från Snogeholm. hon hade varit på ett möte i Stiby församlingshem och passade då på att hälsa på här. Samtidigt kom Ida med Susanne från Göppingen/Lund, som kom med tåget från Lund till Gärsnäs
 Vi drack kaffe med wienerbröd i trädgården och sen tittade vi i ateljén.
Ikväll vid 18,00-tiden ramlade gästerna in lite pö om pö-men vid kvart i sjutiden på kvällen kunde alla bänka sej i uterummet för att aväta årets traditonella kräftskiva-strax innan skolorna börjar- men en del av dem har faktiskt redan gått i skolan ett par dar.

Vi festade på kräftor, räkor, kyllingalår,  köttfärspaj, svamprullar, meloner, tomater, gurka ,pasta, rostat bröd med kryddost .kladdekaga, äbblakaga, vin , weisssbier, citronvatten och kranvatten, kaffe och wienerbröd.
Vi sjöng snapsvisor, snackade geggamoja , lekte kubb i trädgården och viskleken inomhus.
Susanne måste resa hem med tåget till Lund kl 21.55 och Gustav som var helnykter körde henne till tåget.
Hon hade dessförinnan packat sina saker från lådan i en stor ryggsäck och när hon kom fram till Lund  skulle hon cykla med ryggsäcken på ryggen till St. Råby. Det tar ca 20 minuter,Hoppas att det går bra!
Vid halv elvatiden ikväll åkte våra gäster hem. En del skulle börja i skolan, Jonathan och Matilda i Ystad, Julia i Smedstorp. Josefine o Johan ska resa till Turkiet och Susanne ska köra dem till Sturup kl 3.00 i natt, Gustav ska resa till Stockholm kl, 5.00 och alla de övriga ska upp och jobba . Det ä'r bara vi pensionärer som kan sova till kl halv 10 i morgon! Skönt!

Lördagen den 20 augusti

Fint väder hela dagen. ag har dukat i hela uterummet för 20 personer.

Det blir alla barnen med familjer, sambor, flickvänner och så kommer Susanne Ries från Göttingen i Sydtyskland. Hon har börjat studera vid universitetet i Lund och reser hit med tåget som kommer kl. 16
till Gärsnäs, där Ida möter henne och kommer hit båda två!
Jag har virat in 3 paket kycklingben i bacon och stekt dem i ugnen. Därefter gjorde jag 4 rullar med champinjonstuvning till vegetarianerna, som även får tomater, från egen odling, gurka,olika sorts meloner och så pasta förstås!

Ur frysen har jag plockat upp 6 paket kräftor!

Vid halv elvatiden ikväll vaar jag klar och då redigerade jag en film från Tamm/Stuttgartresan
Fredagen den 19 augusti 2011
Idag har det varit regnigt igen !
Lite bättre i höften också! Åkte ner för att handla i Gärsnäs.
Sedan har jag bakat 60 wienerbröd, 60 kanelbullar, gjort en stor köttfärspaj och 30 köttfärs korvar till spett. Alltihop ligger nu i frysen

Ikväll har jag ont i höften igen, men fixa med kort och hemsida kan man ju göra!

Torsdagen den 18 augusti 2011
Fint väder med solsken hela dan-Satt i trädgården och åt frukost, middag och källsmat
Idag har jag cyklat ner till Susanne för att hämta en duk, satt borden i uterummet till långbord och hängt upp kräftlyktor  och ljusslingor i taket. Det ska bli kräftskiva på söndag för alla barn och barnbarn vi blir ca 20 st. Sedan torkade jag golvet och putsade alla fönster utvändigt i uterummet
När jag var klar  hade jag väldigt ont i höften-kunde knappt gå, men tog en cykeltur nerom i Gärsnäs. Det hjälpte inte alls utan jag fick vända hemåt igen.

Jag tror att något hände när jag gick på långtur  i vingården när vi var i Tyskland. Det small till i höften, som om den skulle hoppa av. Jag kände av höften när jag dansade och försökte undvika de vildaste danserna! Men jag gick ju ändå mycket under hela veckan. Nu kan man ju hoppas att det ska gå över igen. Annnars får ag väl börja gå  långpromenader igen! Gnäll, gnäll och gnäll

Onsdagen den 17 augusti 2011
Soligt och fint väder hela dan
Har satt in bord i uterummet och börjat städa, Tvättat och hängt tvätt.<
Körde ner till Lars-Inges för att kolla hur långt de är komna med renoveringen

Plockade björnbär hos Elna  därefter och sen grillade vi korv en stund

Bären har jag lagt i en stor glasburk hällt över socker så det täckte bären och därefter 7cl rom, som jag köpte i Tyskland. Det ska bli Romtopf
fortsatte med hemsidan när jag kom hem

Tisdagen den 16 augusti 2011
Idag har det varit soligt och fint väder hela dan! Datorskärmen strulade så jag kunde inte se alla mappar på skärmen, men Johan kom och fixade till felet.

Ikväll har jag varit på Kräftskiva hos Lena P med Ann,Karin och Elna. Vi krängde vars ettkilo allihop. Lena bjöd på TVpaj med Västerbottenost och lite senare fick vi kaffe och hallon-grädde.lemon och kex.

Kul att sjunga snacka och äta kräftor ihop.
Håller på med att göra hemsida för Tysklandsresan Det tar lång tid, men det går att läsa från min hemsida här nedan! 5-11 augusti

Måndagen den 15 augusti 2011
Idag fyller Julia 12 år
Grattis Grattis

Ikväll har vi varit hos Julia och firat hennes födelsedag, Vi blev bjudna på jättegod Lasagne . Vi lekte i trädgården både, pungboll och gurkleken och lite senare blev det ´´Soffan´´
Söndag den 14 augusti 2011
Regn igen-men  på kvällen var det lite ljusare
Har mest hållit på med hemsida och städat och gjort ingenting
Jag är lite rastlös fortfarande efter resan

Lördagen den 13 augusti 2011
Idag regnar det igen!
Jag lagade kräft och räksoppa och svamprulle på förmiddan

Kl. 13.00 kom Helena Larsdotter och Sven-Åke från Härnösand, men på semester i Brantevik
Helenas pappa Lars Tullström passade mej som nyfödd! Av en konstig slump så fick vi kontakt via min folkdräktssajt utan att veta om varandra. Helena hade ärvt sin farmors folkdräkt och tyckte att den liknade våra dräkter. Nu ville hon veta var den kom ifrån. Jag svarade att hon måste skicka ett foto på dräkten.Hon skickade korten och samtidigt skrev hon att hon kände igen adressen Gärsnäs, för hon hade som liten besökt en gård , i trakten och de hette Eriksson, hade en dotter som hette Ann-CHristine. Helena och hennes syster Louise hade åkt i betlasset när de besökte gården. Jag ringde henne direkt och sa att det var hos far och mor som hon varit. Konstigt!!

HELENA SYDDE SEDAN TILLBEHÖR TILL SIN DRÄKT EFTER MIN BESKRIVNING OCH 2004 VAR HON OCH sVEN-åKE HÄR OCH VI BESÖKTE DÅ FAR PÅ GÅRDEN!
I alla fall så kom Ann-Christine också idag och vi hade en trevlig och snackesam eftermiddag här!

Fredagen den 12 augusti 2011
Sov till kl. 10.00 -bara-Regnet öste ner.
Packade upp min väska och  tvättade, sorterade och städade hela dan,
Började att göra filmerna klara för datorn och lade in alla kort i datorn

Torsdagen den 11 augusti 2011
Kl. 6.45. Avsked med många tårar och många kramar
Dietmar levererade många backar Weissbier och Michael kom med 50 saltbrätzlen och  10st  3 kg bondbröd och vin som vi beställt
Bussen gick från Tamm kl. 7.15
Hemresa- alla sov -åtminstone när vi inte åt eller tittade på film!
17-25 grader varmt ända till Hambug, där regnet började störta ner och sen regnade det hela vägen hem
Gjorde ett kort besök på Bordershopen innan vi lämnade tyskland
Vi var hemma i Hammenhög kl.00.30 på fredagsmorgonen.
All packning bars ut i regnet , in i bilarna och bars in igen  när vi kom hem. Jag kom i säng vid halvtretiden

Onsdagen den 10 augusti 2011
kl.11.00 Besök på Kloster Bebenhausen
Picnic med grillning i Schönbuch
kl.15.00 Hochseilgarten Holzgerlingen- klättring högt bland träden på nät och linor,
balansgång mm mm

!!.Uppvisning,PflegeheimStuttgart-Rohr
12..Fest i Kelter Stuttgart-Vaihingnen

Söndagen den 7 augusti 2011
Hela dagen med våra värdar.
Jag bodde hos Inge och Roland. Vi var i Killesbergsparken i Stuttgart och tittade på en fantastiskt fin Dahliautställning. Det fanns dahlior av olika sorter överallt, men även andra blommor och ovanliga träd. Sedan åkte vi 6-7 mil för att hälsa på Hans-Martin och hans fru i Göppingen. På kvällen åt vi middag och sen drack vi vin , pratade om gamla tider och nya ideer och tittade på filmer och bilder. Inge o Roland har just firat Guldbröllop med en hejdundrande fest!

8.Söndag med Värdarna

Torsdagen den 4 augusti 2011
packning  till morgondagens Tammresa

Onsdagen den 3  augusti 2011
Idag har jag städat undan lite i vardagsrum och uterum. Jag har lagt alla kläder  färdiga för packning, men jag måste nog plocka bort en del så att resten får plats.Ingvar skulle till stan idag med sin hörapparat så jag hängde med och bytte en tröja som jag köpte igår.
Jag var pigg på att köra till stranden egentligen, men hade ingen bil

Ikväll tog jag en cykeltur och hamnade hos Julia och Matilda, Se hade köpt en neccecär till mej. De var i pckningstagen när jag kom och hade inte tid att följa med runt, men Josefine och Johan kom rollande och Lotta cyklande . Vi åkte några rundor i Gärsnäs och sen var vi inom hos Annette och fick lite drickbart, innan jag körde hemåt. Hon var också i packningstagen! Ikväll har jag strukit flaggorna som vi ska ha med och fixat till bandbågarna  och sorterat i alla mina väskor, plockat ihop alla medicamenter, sytt två klädpåsar av ett gammalt påslakan, som passar till folkdräkternas längd

Som tur är har jag gjort en checklista, som jag prickar av imorgon så att allt kommer med!

Tisdagen den 2 augusti 2011

Strålande fint väder med 27 graders värme
Vaar tvungen att åka till simrishamn för att väla ut Euro och hämtade samtidigt lotteriet som Ingrid och Åke börjat sälja på bussresa. Vi har fått en jättefin  handgjord porslinsdocka med baby i knät, som ska lottas ut till vår resa!
Sen var jag inne hos Marianne i affären och samtidigt ringde Gustav från Stockholm  och ville ha lite uppgifter från sitt vaccinationskort.
Ida och jag letade efter gustvs beskrivning och vi hittade uppgifterna  ganska snart. Han visste var han hade sina saker. Ida höll på att sy en fin tröja , med egenhändigt målade mönster.
Körde ner med alla dräkterna till susanne  och lånade Josefines kamera samtidigt.
När jag kom hem fortsatte jag att stryka och sortera kläder.
Lite senare kom Josefine, Julia och johan upprollande här för att äta krusbär. Vi fikade i trädgården i den varma kvällen

Måndagen. den 1 augusti
Strålande sommarväder hela dagen!
Kollade genast vad som skulle göras med Susannes dräkt-Jag hängde ut den i sommarsolen till torkning!
Sen sydde jag överdragspåsar av ett gammalt påslakan-2 st av varje.
Jag sydde veckak på alla särkarna så att de ska passa till dräkterna
Sen gjorde jag ny skoning till Susannes kjol av rutigt tyg. Pressade och kastade upp det med häxstygn ikväll. Det blir några mörka fläckar kvar, men det kunde ha varit värre! När vi kommer hem så kanske ska jag sätta en sammetskant  över alltihop!

Ikväll har vi varit hos Sixten o Gulli på Grilfest. Först vaar sin sillamacka , och sen blev det grillköttfärspinnar och grillade schnitslar  och korv med grillade rotfrukter. Gott och mätt blev jag till övermåttan.
Sen gjorde vi en långlång kvällspromenad i skogsbacken. Vi gick först till den otroligt fina och okända Laxtrappan inne i skogen vid ån! Det är nog inte många som hittar dit, men det är verkligen ett toppenställe, där man kan sitta och betrakta alla 11 laxtrapporna och höra forsens brus. Sen fortsatte vi på promenad inne i mörka skogen . Klockan var  22.00  och det var nästan mörkt då vi upptäckte att vi var inne på en felaktig väg. Men efter en mils vandring så kom vi tillbaks till Ullstorp igen helskinnade och  vältränade i höfter och rygg!

Vi drack en kopp kaffe  med bautakanelbullar, snackade och sen åkte vi hemåt"